השפעת הטרואר על היין

קודם כל מה זה טרואר?

נתחיל בהגדרה של טרואר, מקור המונח הוא במילה “Terre” – “אדמה” בצרפתית,  בתחום היין המנוח מתאר את מכלול התנאים של סביבת גידול הגפנים (לא רק אדמה). 

אז מה נכלל בטרואר? אופי האדמה (הרכבה, הקושי שלה, כושר הספיגה שלה  סוג האדמה ועוד האקלים – משקעים, מזג אוויר, טמפרטורה, רוחות וגם  עוד נושאים כללים כמו טופוגרפיה, שיפוע המדרונות,בעלי חיים וצמחים בסביבת הגפנים.

כעת נעבור על מרכיבי הטרואר וכיצד הם משפיעים על הענב והיין.

יין וענבים
photo-1469533802599-76ee5be68f7d.jpeg

אקלים

אקלים מתייחס להשפעת מזג האוויר על הענבים. יש בו מספר גורמים אך העיקרי שבהם הוא  טמפרטורה.
כיום יין גדל בכל העולם, והאקלים של כל אזור נקבע לפי המיקום הגיאורפי שלו, ישנם גפנים בדרום אמריקה, צ’ילה, וארגנטינה החמות וישנם גפנים באירופה הקרה. באזורים חמים יותר הענבים מבשילים יותר בקלות וכתוצאה מכך רמת הסוכר גבוהה יותר ורמת החומציות קטנה.
בעוד שהטמפרטורה היא גורם מפתח בטרואר, יש לקחת בחשבון את שאר מרכיבי האקלים: משקעים, לחות, כפור, אור, ברד…
אור השמש נחוץ ליצירת הסוכר אך בכמות גדולה מידי עלול לפגוע בענב, גשם גם הוא חשוב ברמה מסוימת,  מעט מידי גשם יגרום ליבוש אך גשם רב מידי יגרום לטעמים מדוללים.  רוחות יכולת להאט את התבגרות הענב (לא בהכרח רע , רק יש לקחת בחשבון).
האקלים של אזור נקבע בדרך כלל על פי המיקום הגאוגרפי, אם כי תת-אזורים קטנים יותר ואפילו כרמים בודדים יכולים לחוות מיקרו-אקלים משלהם, וכתוצאה מכך יינות ייחודיים במיוחד.

הקרקע

סוג האדמה שעליה גדלים הגפנים משפיע על טעמו של היין, מכיון שהיא אחראית על החומרים המזינים לגדליה תקינה של הענב. אולם מעניין לציין כי קרקעות המשמשות לגידול ענבים אינן מתאימות כמעט לכל סוגי החקלאות האחרים.
אפשר לגדל גפנים במגוון רב של קרקעות, כולל חול, טיט, חלוקי נחל ואפילו סלעים – עם עשרות שילובים בין לבין. בנוסף לחומרים המזינים שבאדמה שמאוד חשובים קיים היבט נוסף בקרקע והוא ניקוז המים, האדמה מספקת ניקוז חיונ למרות שגפנים אוהבים לחות קרקע רטובה תמיד יכולה לפגוע בענב (ריבוי מים יותר דלילות בטעם הענב). צבע האדמה משפיע גם על יכולתו לספוג או לשקף את חום השמש.
כל הגורמים הללו מתחברים ליצירת בסיס ייחודי שממנו הגפנים יכולות לצמוח, ותורמות עוד יותר לטרואר הייחודי של יין. אולם באופן כללי, כרמי אדמה חוליים נוטים לייצר יינות יבשים ואלגנטיים יותר, ואילו קרקעות על בסיס חימר בדרך כלל מייצרות יינות נועזים.

טרואר

טופוגרפיה

טופוגרפיה מביאה בחשבון שיפוע, גובה ותכונות  שטחים סמוכים, שלכולם השפעה משמעותית על טרואר. מדרונות תלולים יותר מתנקזים טוב יותר וגם גורמים לענבים לקבל אור שמש חזק יותר. גובה רב מעל פני הים  בדרך כלל יגרום ללילות קרירים יותר, אשר יעזרו לענב לשמור על חומציות  ויהפכו ליינות אלגנטיים יותר ובעלי יכולת יישון טובה יותר. גם תכונות פיזיות קרובות כמו אגמים והרים יכולים להשפיע משמעותית על הגפנים. אגמים וגופי מים גדולים אחרים יכולים לספק השפעה על הטמפרטורה (שמירה על האזור חם יותר בחורף וקריר יותר בקיץ), ואילו רכסי הרים יכולים להציע הגנה מפני אלמנטים כמו רוח.

לסיכום...

הטרואטר הוא שילוב של כלל הגורמים שציינו, אין שני אזורים זהים בטרואר שלהם, כך שכל אזור יכול להציג גוונים יחודיים שלו. זנים שונים מתאימים לאזורים שונים, לתנאי אקלים שונים ולטרוארים שונים. בחירת הזנים לנטיעה בכרם ובחירת האתר לכרם הינו תהליך מפתח בהצלחת היין.
טרואר יכול להשתנות לאורך זמן, הן כתוצאה מהאדם והטבע, אך כרגע אנו עדים לשינוי גדול בטרור ברחבי העולם בזכות שינוי האקלים. בעוד שינויי אקלים קשורים בדרך כלל לעלייה בטמפרטורה הממוצעת, באזורים מסוימים – אקלים קריר במיוחד כמו צפון אירופה – שינויים באקלים עשויים להוכיח יתרון לייצור יינות. עם זאת עבור אחרים, יהיה צורך באמצעים הסתגלותיים. 
הבנת הטרואר והשפעתו על היין היא פשוטה יותר ממה שרוב האנשים מדמיינים. עם זאת, גילוי השפעתו במהלך טעימת היין מסובך הרבה יותר ויכול לדרוש שנים של תרגול.

אהבתם?

שתפו עם חברים

Facebook
Email
WhatsApp

פוסטים קשורים:

לשתף

לגלות עוד מהאתר MyYain

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

אני מעל גיל 18

כי בכל זאת יש חוק

אני מעל גיל 18

כי בכל זאת יש חוק